Казначейство України повідомляє
У зв’язку з поширенням у деяких інтернет-виданнях
повідомлень щодо звинувачень органів влади України у тому, що «Власть не хочет, чтобы бюджетные процессы были прозрачными»,
Казначейство України повідомляє, що зазначена інформація не відповідає
дійсності.
Щодо непрозорості бюджетних процесів.
В органах
Державної казначейської служби України на сьогоднішній день обслуговується
близько 75 тисяч розпорядників та одержувачів бюджетних коштів, на ім’я яких
відкрито понад 880 тисяч реєстраційних та спеціальних реєстраційних рахунків.
Органи
Казначейства забезпечують здійснення попереднього контролю підтвердних
документів, поданих кожним з розпорядників (одержувачів) бюджетних коштів на
реєстрацію бюджетних зобов'язань та бюджетних фінансових зобов'язань в межах
повноважень та у спосіб, що визначений бюджетним законодавством України. Таким
чином, до моменту реєстрації таких зобов’язань здійснюється повний попередній
та поточний контроль щодо відповідності взятих розпорядником зобов’язань
вимогам бюджетного законодавства України.
В органах
Державної казначейської служби України залишаються на зберіганні примірники
Реєстрів бюджетних зобов'язань та бюджетних фінансових зобов'язань, перші
примірники платіжних доручень, які містять номери і дати договорів, актів
виконаних робіт, накладних, товарно-транспортних накладних та рахунків до них,
рахунків – фактури, суму зобов'язань, дані про наявність попередньої оплати,
код економічної класифікації видатків, реквізити кредитора і відповідно до
нормативно – правових актів та містять достатню інформацію про підтвердні
документи, що були підставою для здійснення платежів за дорученнями
розпорядників бюджетних коштів.
В період з
квітня 2008 року по червень 2010 року діяла норма стосовно зберігання в органі Казначейства
України копій, засвідчених в установленому порядку: договорів, укладених із
застосуванням процедур закупівель товарів, робіт та послуг за державні кошти;
звітів про результати проведення процедури закупівлі, тощо, застосування якої
призвело до додаткових матеріальних витрат розпорядників бюджетних коштів та
органів Казначейства України, а саме: збільшення витрат на придбання паперу,
витратних матеріалів, копіювальної техніки, тощо.
Зберігання
великого обсягу копій підтвердних документів всіх розпорядників бюджетних
коштів призвело до заповнення всіх вільних архівних приміщень в органах
Казначейства України.
Разом з цим,
зберігання копій зазначених підтвердних документів ніяк не впливає на
ефективність попереднього і поточного контролю за витрачанням бюджетних коштів,
і як наслідок, на прозорість бюджетного процесу, як стверджується у
повідомленні.
В ході
здійснення контрольних повноважень органами Державної казначейської служби
України за період 2010 – І кварталу 2013 року надано 71 666 попереджень
про неналежне виконання бюджетного законодавства розпорядниками та одержувачами
коштів державного та місцевих бюджетів на загальну суму 7 473 млн гривень.
Щодо недоцільності внесення змін до Бюджетного кодексу України в частині
покладення на органи Казначейства функцій стосовно проведення документальних виїзних
перевірок, якими підтверджуватиметься фактичне придбання товарів, робіт,
послуг.
В Україні
суб’єктами державного фінансового контролю є: Верховна Рада України, Рахункова
палата України, Міністерство фінансів України та місцеві фінансові органи,
Державна фінансова інспекція України, Державна казначейська служба України та
розпорядники бюджетних коштів.
Розподіл
контрольних повноважень суб’єктів контролю закріплений законодавством.
Відповідно до
законодавства, яке регулює бюджетні відносини в Україні, органи Казначейства
України здійснюють функції попереднього та поточного контролю.
Необхідно
відмітити, що найбільш питому вагу у загальному обсязі попереджень, наданих
органами Казначейства України, займають попередження про неналежне виконання
бюджетного законодавства щодо взяття та/або реєстрації зобов’язань з виконання
державного та місцевих бюджетів України під час закупівлі товарів, робіт і
послуг за державні кошти при здійсненні розрахунково-касового обслуговування
розпорядників і одержувачів бюджетних коштів, а також інших клієнтів відповідно
до законодавства. Так, за період 2010 – І кварталу 2013 року органами Казначейства
України надано 2 056 попереджень на загальну суму 1 149,4 млн. гривень.
В той же час,
в повідомленні наведено пропозицію щодо внесення змін до діючого законодавства,
яка передбачає запровадження документальних виїзних перевірок органами
Казначейства України на предмет підтвердження закупівлі товарів, робіт та
послуг. Разом з тим, не визначений об’єкт зазначеної перевірки та у який спосіб
мають здійснюватись виїзні перевірки.
Варто
відзначити, що на сьогодні відсутня світова практика застосування виїзних
перевірок працівниками Казначейства з метою здійснення контрольних повноважень
щодо підтвердження закупівлі, товарів, робіт чи послуг.
Протягом
останніх років в Україні розпочато шлях до запровадження європейської моделі
державного внутрішнього фінансового контролю: прийнято законодавчу та
методологічну базу.
Реформа
державного внутрішнього фінансового контролю реалізується відповідно до
Концепції розвитку державного внутрішнього фінансового контролю до 2017 року
(розпорядження Кабінету Міністрів України від 24.05.2005 № 158-р (в редакції
розпорядження Кабінету Міністрів України від 22.10.2008 № 1347-р із змінами).
За період
реформування в Україні запроваджена система державного внутрішнього фінансового
контролю, яка забезпечує функціонування внутрішнього контролю і внутрішнього
аудиту у бюджетних установах.
Наказами
Міністерства фінансів України затверджено Стандарти внутрішнього аудиту, Кодекс
етики працівників підрозділу внутрішнього аудиту, Методичні рекомендації з
організації внутрішнього контролю розпорядниками бюджетних коштів у своїх
закладах та у підвідомчих бюджетних установах.
Основними
кроками на шляху реформи системи державного внутрішнього фінансового контролю
є:
запровадження
в органах державного і комунального сектору нової моделі системи внутрішнього
контролю. Утворення служб внутрішнього аудиту в органах державного і
комунального сектору з поступовою заміною інспектування на внутрішній аудит;
запровадження
сертифікації внутрішніх аудиторів з урахуванням міжнародного досвіду;
створення
Міністерством фінансів України та Державною фінансовою інспекцією України єдиної
бази даних внутрішнього аудиту в органах державного і комунального сектору з
метою забезпечення відкритості і прозорості діяльності усіх суб'єктів
державного внутрішнього фінансового контролю, посилення їх взаємодії з
громадськістю та засобами масової інформації.