День Хрещення Київської Русі-України
– державна пам’ятна дата в Україні на честь Хрещення Русі, що відзначається
щорічно 28 липня – у день пам’яті святого рівноапостольного
князя Володимира. Відзначається
в Україні згідно з Указом Президента
№ 668/2008 від 25 липня 2008 року щорічно
в цей день. Цього ж дня
Православна церква вшановує
пам’ять рівноапостольного
князя Володимира – хрестителя
Руси, з дня упокоєння якого цьогоріч виповнюється 1000 років.
Утвердження християнства на Русі — тривалий складний процес,
що розтягнувся у часі на багато століть нашої ери,
пройшовши у своєму розвитку кілька важливих стадій:
спонтанного проникнення християнських ідей і цінностей до язичницького середовища,
боротьби християнства та інших світових релігій за сфери впливу,
проголошення християнства державною релігією Київської Русі,
протистояння язичницького суспільства новій ідеології.
Судячи з різних джерел
(переказів,
літописів,
матеріальних пам'яток),
християнське віровчення на землях, які в майбутньому увійшли до складу Київської Русі,
з'явилося практично одразу після початку його поширення у світі,
за часів святих апостолів.
Процес поширення
християнства був тривалим і поступовим.
Так у III ст. з'являються згадки про Скіфську єпархію у складі єдиної вселенської кафолічної православної церкви,
до складу якої входила значна
частина земель майбутньої Київської Русі. Християнське життя єпархії дещо занепадає
з приходом гуннів (в інших джерелах - болгарів), союзу племен змішаного
праслов'янотюркоугрофінського походження
і появи держави
Велика Болгарія (Гуннія,
Хазарія). Але Скіфська єпархія продовжує існувати до IX ст. (тобто фактично до прийняття християнства на Русі).
У будь-якому
випадку можна говорити про те, що на момент прийняття християнства у суспільстві Київської Русі існувала велика кількість різних
віровчень і напрямків, серед яких слід відмітити
язичництво, християнство (грецького і латинського
обрядів, все ще єдиної на той час вселенської кафолічної церкви), мусульманство (поширене
у сусідній Волжській Булгарії, а отже без сумніву відоме і на Русі), іудаїзм
(віра правителів Хазарії, а також спільнот у різних
містах Русі, зокрема Києві). Таким чином,
перед Володимиром Великим, стояла
складна задача - вибрати одне
з віровчень про єдиного Бога, кожне з яких мало значну
частину своїх прибічників на землях Русі - християнства грецького або латинського, ісламу чи іудаїзму
у якості державного віровчення.
Хрестити Київську
Русь і проголосити християнство державною релігією припало князю Володимиру
Великому. Прийшовши до влади
за допомогою варязької дружини і язичницької
еліти, Володимир задля їх інтересів
запровадив язичницький
пантеон богів. На місці
старого капища, де стояла подоба Перуна, з'являються 6 різноплемінних
богів – Перун, Дажбог, Хорс, Стрибог, Сімаргл, Мокош.
Але трохи
згодом Володимир переконавшись, що для зміцнення держави та її престижу потрібно нової віри (Київська
держава ) підтримувала найтісніші
стосунки з Візантією
- найбагатшою, могутнішою і найбільш культурно впливовою державою того часу. Так він
вирішив прийняти християнство та охрестити весь свій народ.
Хрещення відбулося
у часи послаблення внутрішньополітичного стану у Візантійській імперії. У другій половині (80-х рр.) Х ст. вибухає вкрай небезпечне
антиурядове повстання на Сході імперії, очолюване Вардою Фокою і підтримане
населенням Таврії. Скрутне становище, у якому опинився імператор Візантії,
змусило його звернутися до Києва з проханням про військову допомогу. Умови, за якими Київ погоджувався допомогти Візантії, продиктував Володимир. За ними київський
князь зобов'язувався допомогти
імператору придушити повстання, а за це той мав би віддати
за Володимира свою сестру Анну (тобто
Володимир отримував би права на візантійський трон)
та сприяти хрещенню населення Київської держави. При цьому Володимир спочатку отримав відмову, і тільки захоплення
ним візантійській колонії
Херсонесу (Корсунь) примусило Візантію
укласти цю угоду.
Після офіційного
хрещення киян у 988 р. християнство стає державною релігією Київської Русі. Християнізація Русі йшла поступово
за водними шляхами, спершу її прийняли більші
осередки, пізніше провінція. Не всюди цей процес відбувався
без опору, як у Києві. Головний
опір чинили служителі поганського культу - «волхви», вплив яких на південних землях Руси був незначний. Натомість на півночі у Новгороді,
Суздалі, Білоозер'ї вони підбурювали населення до відкритих виступів проти християнських священників. Ще довго співіснували між собою деякі елементи поганської віри, переважно обрядів, із християнством
(т. зв. двовір'я).
Для унормування
церковного життя у своїй державі, Володимир видав Устав, призначивши
десятину на утримання церкви, та визначив
права духовенства: Володимир намагався
дати структурне оформлення нової релігії, подібне
до візантійського. Перша згадка
про митр. на Русі відома з 1037, хоч - раніше
мусів бути архієп.,
який наглядав над руською церквою. Першим митр., який згадується,
був грек Теотемпт (див.
Київ. митрополія). Християнство, проповідуючи милосердя та християнську любов — підвалини
цивілізованого і мирного життя, об'єднало релігійно велику державу Володимира і позитивно вплинуло па мораль керівної верхівки і населення.
З прийняттям
християнства на Русі поширилася писемність. Володимир закладав школи, будував церкви спершу в Києві,
а згодом по інших містах. Учителями були священники
з Корсуня, які знали словянську мову. Факт, що з прийняттям християнства
було відкрито новій християнізованій спільноті зв'язки з дальшими і
близькими сусідами, слід уважати найпозитивнішим
наслідком акту хрещення Русі і словянського
Сходу.